Friday, January 31, 2014

Sinaran cosmos akan memeasuki Bumi dari Marikh .




Malam ni pd pkl 12.30-3.30 pg sinaran cosmos akn memasuki bumi dr marikh. Sila matikan telefon pd waktu malam. Jangan letakkan telefon berdekatan anda dan pastikan tiada telefon diletakkan berdekatan anda semasa tidur kerana menurut NASA menerusi berita BBC sinaran tersebut sangat merbahaya. Sebarkan Dari P5 ATB 2 -maklumat di terima dari ESSCOM menyatakan tsunami kemungkinan akan melanda pantai timur sabah dalam masa 36 jam. Mereka terima dari Jabatan Kajicuaca Sabah. Maklumat lengkap akan menyusul. D Tv3 tadi disiarkan esok diramalkan ribut d Sabah dan Labuan. Brunei juga. Pahang diberi amaran banjir besar lagi kali kedua. TERKINI!!Jepun telah memberi amaranTsunami 6-7 S.R dalam masa 36 jam dan semua diarah berjaga-jaga. Amaran angin kencang, laut bergelora - http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131226/dn_30/Amaran-angin-kencang-laut-bergelora ACEH pukul 5 pagi tadi mendengar suara anjing lagi mengaum sperti suara raksasa utk yg kedua kalinya dari bawah dasar laut Samudra Pasifik . Menurut para ulama, itu suara Dajjal yg berusaha naik ke dunia. Oleh krn itu kita diperintahkan : Sentiasa tidak berhenti mngumandangkan azan dan mendirikn solat. MESIR DILANDA SALJI , RIBUAN IKAN TERDAMPAR DI LAHAD DATU dan yang terbaru IKAN LUMBA-LUMBA , KETAM , DAN SEGALA JENIS HAIWAN LAUT LARI KE DARAT DI PELANTAR PERAIRAN TERENGGANU SEHINGGAKAN PEKERJA PELANTAR MELAUNGKAN AZAN ! Dan sekarang ni dikatakan PERALIHAN KUTUB sedang berlaku dan UMAT ISLAM perlu update BEARING KIBLAT masing-masing . Hanya Allah sahaja yg maha mengetahui . Jika ada perubahan kutub makna nya matahari akan berubah arah dan terbit dari sebelah barat . Siapa yg membaca ini, tlng sebarkan. Sila hantar kepada rakan anda agar dismpikan berita ini. Jgn dipermainkan, Lillahi Ta'ala . Demi Allah ini amanahmu. Kiriman dri kawan saya semoga menjadi peringatan. Wallahua’lam....

Friday, January 17, 2014

Apa itu Nuffnang ? Datang dan Pergi.







Assalamualaikum pembaca disana..ok.ok.ok.dan ok. .erm .sebenarnya hari ni aku rasa gembira sebab -for the first time,nuffnang bagi duit kat aku..woo,happy2..tak banyak pon nilai yang nuffnang bagi tu..ok ~ mungkin ade yang tertanya-tanya ape itu nuffnang sebenarnya.meh sini aku terangkan serba sedikit tentang nuffnang...

Nuffnang pada dasarnya ialah sebual laman web yang boleh dimiliki oleh orang ramai yang mempunyai blog atau laman web yang personal.Untuk menyertai nuffnang ni,korang x perlulah persusah payah untuk mengeluarkan duit , sebaliknya,nuffnang sendiri yang akan bayar  kepada kita*like me* .  Ehh?boleh diterima akal ke ni?selamat tak gunakan nuffnang?,macam mana die bagi duit kat kita ?...haaa-jawapanya ada disinii.YA!.memang nuffnang yang kan bagi duit kepadA kita,tapi macam mana?...oklah, kita perlu daftar sebagai ahli nuffnang dengan memberikan segala maklumat peribadi kita kepada nuffnang termasukklah alamat rumah ,k/p dan sebagainya..kenapa kena bagi ''bende'' peribadi macam tuh?..sebab , ia akan memudahkan nuffnang untuk menghantar check kepada kita melalui post..sekuriti macam mana ? .jangan risau.maklumat peribadi kite akan di-privasi.takde ape2 yang telah berlaku..ramai dah blogger yang menggunakan nuffnang ni dan mereka kata privasi  amat bagus.ada yang pendapatannya beribu2 sebulan..memang susah nak percaya kan ?.Bagaimana Nuffnang berfungsi ?..

Sebenarnyaaa...

Sebenarnya aku pun bukannya pakar sangat dalam nak meningkatkan pendapatan ni.  Kalu naik pun dalam jumlah yang sangat sikit. Yang pakar aku rasa Eyriqazz, tengokla rezeki dia.. semakin bertambah..
Kau rasa mungkin ramai yang dah tahu dan mungkin ada yang tak suka baca, sikit-sikit Nuffnang, sikit-sikit Nuffnang… tapi itu mereka, pada yang tak tahu pasti ingin mengetahuinya…
Ok.. ramai yang dah daftar Nuffnang, kalu tengok kebanyakkan blog ada yang menggunakan Nuffnanguntuk mendapat pendapatan sampingan dalam cara berblog.
Untuk mendapatkan pendapatan dengan Nuffnang, harus ingat mereka mempunyai 3 kempen dalam menghasilkan duit.
  1. Kempen CPC
  2. Kempen CPM
  3. Kempen MCPM
  4. Pengiklanan

Bagi kempen CPC

  • Pendapatan anda diperoleh berdasarkan setiap bilangan klik unik oleh pengunjung unik anda terhadap unit iklan yang memaparkan kempen iklan CPC dan akan dikredit ke dalam akaun selepas 3 hari kempen CPC tamat, ia akan tamat  setelah mencapai sasaran maksimum bilangan klik.
  • Sekiranya blog anda memaparkan iklan CPC tetapi tidak mendapat sebarang klik, maka tiada pendapatan akan diberikan.
Kiranya kempen ni untuk memula daftar la… mereka kira per klik yang klik iklan yang di paparkan kat blog. Kalu ada iklan tapi tak klik, tak ada la duitnya. Tapi ingat!, jangan klik diri sendiri punya iklan. Tu dah kira FRAUD… dan kemungkinan boleh dai BANNED oeh Nuffnang tau..
Tapi selalu iklan baru akan muncul, untuk klik dan mengetahui lebih lanjut apa salahnya… tak salah.. tapi bukan dengan kerap dan setiap hari. Pandai-pandaila yek…

Bagi kempen CPM

  • Pendapatan yang anda perolehi bergantung kepada jumlah purata pengunjung unik yang anda terima dalam minggu suatu kempen itu dibina berdasarkan jumlah purata pengunjung unik anda.
  • Lebih tinggi tahap anda (atau lebih banyak bilangan pengunjung unik) maka lebih tinggi jumlah pendapatan yang anda dapat.
  • Segala jumlah pendapatan anda akan dikemaskini dalam tempoh 3 hari bekerja setelah suatu kempen iklan itu tamat.
Kempen ni pula selepas Nuffnang bagi kita BE, yang ini selalunya akan kekal di satu tempat jer. Pengiraan nya lagi mudah. Andai banyak pengunjung ke blog korang, maka tinggila pendapatan nya.
Jadi pepandai la korang untuk menarik pembaca datang bertandang bila ada BE nie… dengan pembaca juga pendapatan itu terhasil.

Bagi kempen MCPM (Metered CPM)

  • Pengiklan akan membeli sejumlah set bilangan pengunjung unik daripada blog anda untuk memaparkan iklan mereka dalam tempoh minggu tertentu.
  • Jumlah pendapatan yang anda perolehi akan disimpan sebagai Pendapatan Terumpuk sementara kempen itu berjalan sehingga ia mencapai bilangan unik yang dibeli pengiklan daripada blog anda. Setelah blog anda selesai memberikan jumlah unik yang dikehendaki, pendapatan anda akan dikredit masuk ke dalam Pendapatan Semasa anda.
Kempen ni pula bila selesai sesuatu kempen, maka akan jadi terumpuk @ metered. Iaitu dah ada sejumlah pendapatan di kira. Kira dah habis la kempen tu berjalan. Jadi tak akan ada pendapatan lagi untuk iklan itu la…
Bagi kempen Pengiklanan
  • Pengiklan sendiri akan meminta untuk membuat satu entry yang berkaitan dan anda akan di bayar dengan harga tertentu berdasarkan produk yang di beri.
  • Selalunya kempen dari pengiklanan ini memerlukan pengunjung yang tinggi dan pengiklan sendiri akan memilih blogger yang dia pilih.
Hah… yang ni lagi la.. selalunya bila dah ad pengujung yang tinggi dan statistik nya tidak berubah-rubah la… ialah pengiklan mesti nak cari yang ramai pengunjung dan jugak sentiasa maintain jer pelawatnya..
Jadi untuk mendapatkan iklan yang berbayar nie, aku tak tahu lagi, sebab takpernah dapat…hehehehe
nuffnang
Itu pasal selalunya di bahagian ruangan Surver Profil Blogger, kita di kehendaki melengkapkan butiran dengan betul dan tepat supaya pengiklan mendapat apa yang mereka kehendaki.
Untuk menyertai peraduan atau acara anjuran Nuffnang, terpulang. Tak semestinya kene sumer masuk. Kalu dapat menyertai amatlah bagus kerana sambil itu kita dapat menambah kenalan antara blogger lain.
Ada juga yang tidak menyertai apa-apa acara anjuran Nuffnang, tapi pendapatan mereka masih juga berjalan. Sebab kebanyakan acara anjuran Nuffnangsemua di adakan di lembah kelang. Jadi pada yang duduk jauh mungkin agak sukar nak menyertainya.
Iklan - ha… pastikan korang letak iklan Nuffnangbetul-betul yang di arahkan. Kalu boleh iklan itu mudah dan senang di lihat. Pengiklan mesti tak suka kalu iklan mereka tak kelihatan seperti terlindung, terletak di bawah sekali dan tidak keluar iklan seperti yang di tetapkan.
Jadi pastikan korang meletakkan ‘code’ iklan dengan betul dan tepat. Andai salah letak ‘code’ iklan, iklan tidak dapat di paparkan dengan betul.
Yang terakhir kalu boleh setiap hari dapat menyiarkan sekurang-kurang nya satu artikel setiap hari untuk meningkatkan traffik pengunjung. Kerana kalu kurang traffik maka kurang la daya tarikan pengiklan untuk memilih korang..hehehe
Jadi bersabarlah untuk mendapatkan BE dari Nuffnang, mungkin hari ini, esok, lusa atau akan datang korang akan dapat. Jangan risau pasti setiap blogger akan mendapatnya. Cuma cepat atau lambat sahaja. Ikut rezeki masing-masih jugak.
So, aku harap dengan penerangan yang aku berikan dapatlah korang faham serba sedikit bagaimana untuk menjana pendapatan dari Nuffnang.
Maafla andai ada yang tidak lengkap atau masih lagi samar atau ada kesilapan dalam memberikan pendapat mengenai Nuffnang. Harap ada yang dapat membetulkan atau membantu dengan meninggalkan komen di bawah.

sekian..(p/s:tolong tekan advertisement nuffnang kat atas,tepi dan bawah)kerjasama anda amat di hargai. :) hehe.

Thursday, January 16, 2014

Ujian dan Rahmat.





 Assalamualaikum.aku hari ni takde ape2 yang hendak dikongsikan.Tapi setelah ''membelek'' laman web iluvislam,aku mendapat ilham untuk copy paste artikel ni .semoga aartikel ini bermanfaat untuk korang semua..



Konflik-konflik yang seringkali hadir dalam kehidupan seorang manusia merupakan qada’ dan qadar (ketentuan) daripada Allah S.W.T. Kita yang namanya hamba, sangat perlu untuk sedar dan menerima hakikat bahawa sesungguhnya antara tujuan penciptaan manusia adalah untuk diuji dan dinilai oleh Allah S.W.T. Malangnya akal manusia yang pendek membuatkan kita terlalu prejudis dan bersangka buruk dengan ketetapan yang telah Dia aturkan.
Bukan semua ketetapan yang baik pada pandangan kita, semudahnya boleh kita takrifkan sebagai rahmat. Bukan semua ketentuan yang buruk pada penglihatan kita, semudahnya pula kita hukum sebagai musibah dari Tuhan. Kita terlupa, diisebalik  turunnya ujian itu tersembunyi jutaan kenikmatan, dan diturunkan nikmat sedangkan nikmat itu adalah ujian dirinya. Hakikatnya, apapun jua yang Allah kurniakan baik nikmat mahupun ujian merupakan sebahagian daripada kehidupan.

Kisah si Ombak

Sedang ombak menikmati indahnya tiupan angin di lautan yang terhampar luas, dia melihat ombak lain yang berada tidak jauh di hadapannya menghempas batu-batu di tepian pantai. Menyedari tidak lama lagi dia juga akan menerima nasib yang sama, dia berasa sedih.
“Bagaimana sekarang ini? Adakah aku juga akhirnya akan menghempas batu-batu itu? Pasti sangat menyakitkan.”
Kemudian datang ombak yang lain. Melihatkan ombak tadi sedang bersedih, lantas dia bertanya:
“Kenapa engkau kelihatan sedih?”
Ombak yang sedih tadi menjawab:
“Engkau tidak tahukah kita semua akan melanggar batu-batu besar di hujung sana. Entah apa akan jadi kepada kita selepas itu. Malang sungguh nasib kita menjadi ombak.”
Ombak lain tadi kemudiannya membalas:
“Tidak. Bukan begitu. Kita bukannya ombak. Kita sebahagian daripada lautan.”
ombak aneh cantik5 copy
******
Persis ombak yang sebahagian daripada lautan, begitulah juga ujian yang sebenarnya merupakan sebahagian daripada kehidupan. Hakikatnya ujian itu bukan semata-mata ujian. Ianya manifestasi kehidupan hamba-hamba yang beriman. Sedangkan Rasulullah S.A.W yang merupakan kekasih Allah lagi diuji, inikan pula kita umat baginda.
Allah S.A.W telah telah berfirman:
“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).” (Al-Baqarah: 214)
Ibrah dan pengajaran

Justeru,  yang menjadi pertimbangan kepada Allah kemudiannya adalah bagaimana manusia beriman tadi menghadapi konflik-konflik tersebut. Sama ada melalui jalan kebaikan ataupun kejahatan. Manusia yang beriman tidak terus menyalahkan Tuhan atas sesuatu yang telah ditetapkan. Mereka beriman bahawa sebaik-baik perancang itu adalah Allah S.W.T walaupun mereka juga telah merancang sebaik mungkin. Mereka yakin, perancangan Allah mengatasi apa yang telah mereka rancang.  Mereka juga tahu Allah jualah tempat sebaik-baiknya meletakan pengharapan untuk suatu kehidupan. Benarlah, sesungguhnya Dia yang Maha Menciptakan dan menetapkan segala sesuatu.
Firman Allah S.W.T:
“Sesungguhnya mereka telah berlumba-lumba dalam usaha-usaha kebaikan, dan mereka berdoa kepada Kami dengan penuh harap dan takut, dan mereka itulah adalah orang-orang yang tunduk hatinya kepada Kami.” (Al-Anbiya’: 90)
Mereka akan terus berusaha untuk mencari redha Allah S.W.T selain terus menanamkan sifat sabar dan redha.  Manusia beriman akan sentiasa yakin ada hikmah yang tersembunyi di sebalik aturan Ilahi. Seperti yang sudah dinyatakan sebelum ini, tidak semua musibah yang terlihat buruk pada permulaannya, akan tetap buruk sehingga pengakhiran. Lantaran itu, orang beriman itu akan bijak mengambil peluang.
Peribahasa cina ada mengatakan;
‘When the wind of change blows, some build walls, while others build windmills.’
Bukan pilihan
Antara peluang dan ruang paling besar yang Allah kurniakan bersama ujian, adalah kesedaran untuk hamba-hambaNya kembali kepada Tuhan. Sudah menjadi fitrah manusia yang lemah, akan terus teringatkan Allah yang Maha Kuat ketika waktu  menghimpit. ‘Allah..’ Itulah kata yang spontan terucap apabila ditimpa sesuatu musibah. Silapnya kita kerana merasakan diri sangat lemah hanya apabila ditimpa ujian. Saat senang diulit kemewahan, entah mana ingatan kita pada Tuhan.
Sampai bila mahu begitu? Sampai bila mahu bertuhan hanya ketika senang? Ingatlah, Allah tetap sama saat kita susah mahupun senang. Allah tetap yang Maha Kuat, Yang Maha Agung. Andai sahaja kita tidak meletakkan Allah sebagai pilihan pertama, pasti segala rencana yang Dia aturkan mampu kita hadapi dengan baik sebagaimana layaknya seorang hamba. Kerana itu, Allah berikan kepada manusia hak untuk memilih berbekalkan Al-Quran dan As-sunnah yang dipandu dengan akal yang waras.
Sabda Rasulullah S.A.W:
“Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang mana kamu tidak akan sesat buat selama-lamanya selagi berpegang dengan keduanya, iaitu Kitab Allah (Al-Quran) dan sunnah RasulNya” (Hadis Riwayat Muslim)
Ingatlah, dengan berlalunya waktu maka berlalulah juga kesusahan mahupun kesenangan. Hanyasanya nikmat dan ujian itu adalah sementara. Tiada kekal selamanya kerana hal itu adalah sebahagian daripada kehidupan sedang kehidupan itu juga pastinya akan berhenti pada waktu yang telah ditetapkanNya.


Copyright© 2016 - 2017 reserved to Abdulwafiy